[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
درباره پایگاه::
اسناد بالادستی::
شیوه نامه ها و دستورالعملها::
کتاب‌ها::
طرح‌های پژوهشی::
همایش‌ها::
ژورنال کلاب::
نشست علمی::
سخنرانی علمی::
پایان‌نامه‌های حمایت شده::
منابع اطلاعاتی خارجی::
::
سایت‌های مرتبط
پورتال نهاد کتابخانه‌های عمومی

فصلنامه تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی

سامانه مدیریت طرح‌های پژوهشی

 
..
انجمن‌های علمی
انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران

 
..
اپلیکیشن موبایل
..
:: مشاهده پایان‌نامه ::
شناسه پایان‌نامه uni25or1
نام دانشگاه یا سازمان مجری اصلی
عنوان بررسی وضعیت اخلاق حرفه‌ای کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان
سال تحصیلی 1391
رشته تحصیلی علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، گرایش مدیریت کتابخانه‌های دانشگاهی
مقطع تحصیلی ارشد كارشناسي
تعداد صفحات و، 93ص
چکیده هدف از این پژوهش شناسایی میزان آشنایی، تعهد و میزان اختیار کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان به اصول اخلاق حرفه ای کتابداری است. در راستای انجام این پژوهش، پیمایشی بر روی جامعه کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان (276 نفر) صورت گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه 18 سوالی با گزینه های موافقم، مخالفم است که با توجه به معیارهای موجود در اسناد و متون کتابداری و منشورهای اخلاقی کشورهای مختلف تهیه شده است و از طریق کارتابل مسئولان کتابخانه‌ها در اختیار کتابداران قرار داده شد. تجزیه و تحلیل آماری بر روی 207 پرسشنامه پاسخ داده شده انجام گرفت. اطلاعات بدست آمده با استفاده از روش آماری توصیفی و تحلیلی و با به کارگیری نرم‌افزارهای اکسل و اس.پی.اس.اس انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد حدود 74 درصد کتابداران کتابخانه‌های عمومی با اصول اخلاقی آشنایی دارند و حدود 60 درصد خود را متعهد به اصول اخلاق حرفه ای و حدود 46 درصد از کتابداران خود را قادر به انجام اصول اخلاق حرفه ای می‌دانند. در بررسی تأثیر سطح تحصیلات بر میزان آشنایی، تعهد و اختیار کتابداران کتابخانه‌های عمومی، نتایج نشان می دهد که تفاوت معنی داری بین سطح تحصیلات حرفه ای و میزان آشنایی، تعهد و اختیار در به کار بستن اصول اخلاق حرفه ای در نزد کتابدار وجود دارد و کتابداران دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد نسبت به کتابداران دارای مدرک کاردانی و دیپلم بیشتر به اصول اخلاقی آشنا و متعهد هستند و خود را در انجام اصول اخلاق حرفه ای دارای اختیار بیشتری می بینند. همچنین بررسی میزان سابقه کار حرفه ای بر میزان آشنایی، تعهد و اختیار کتابداران کتابخانه‌های عمومی نشان می دهد، بین دو متغیر میزان سابقه کار حرفه ای و میزان آشنایی، تعهد و اختیار در به کار بستن اصول اخلاق حرفه‌ای در نزد کتابدار تفاوت معناداری وجود دارد، به بیان دیگر هر چه میزان سابقه کار حرفه ای کتابداران بیشتر باشد، بر میزان آشنایی، تعهد و اختیار در به کار بستن اصول اخلاق حرفه ای در نزد کتابدار افزوده می‌شود. کلیدواژه: نهاد کتابخانه‌های عمومی، اخلاق حرفه ای، اخلاق حرفه ای کتابداری، منشور اخلاقی، کتابداری و اطلاع‌رسانی، کتابداران,
واژه‌های کلیدی
فهرست فصل دوم
گزارش مديريتی
فهرست پيوست‌ها
پدیدآورنده ملیحه زارع
استاد راهنما
استاد مشاور
توضیحات
دفعات مشاهده 37 بار
برگشت به فهرست
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4714