بررسی وضعیت بخش کودک کتابخانههای عمومی کشور بر اساس «رهنمودهای ایفلا» به منظور برنامهریزیهای مناسب و بهینهسازی تجهیزات و خدمات
سال تحصیلی
1392
رشته تحصیلی
علم اطلاعات و دانششناسی، گرایش کتابخانههای آموزشگاهی
مقطع تحصیلی
ارشد كارشناسي
تعداد صفحات
ح، 135ص.
چکیده
دوران کودکی از مهمترین دوران زندگی یک فرد محسوب می شود، کودک از بدو تولد فرایند یادگیری خود را آغاز میکند، در اکثر نظریات رشد، به یادگیری و اهمیت دوران کودکی – به خصوص سنین 7 تا 12- اشاره شده است. ایران کشوری جوان است و 23 درصد آن را کودکان زیر 14 سال تشکیل میدهد. نهاد کتابخانههای عمومی، متولی اصلی ایجاد فرهنگ مطالعه و کتاب و گسترده ترین شبکه کتابخانهای در ایران در سالهای اخیر اقدام به راهاندازی بخش کودک در کتابخانههای خود کرده است. پراکندگی کتابخانهها، عدم توازن در توزیع منابع مالی در استانها و خریدهای پراکنده و استانی در سالهای اخیر باعث شده بود که اطلاعات جامع و درستی از وضعیت آنها وجود نداشته باشد. نیاز به اطلاعات به جهت برنامهریزی کوتاه مدت و بلندمدت برای رسیدن به افق 1404، پرهیز از دوبارهکاری و صرفهجویی در وقت از جمله ضرورتهای انجام این پژوهش میباشد. هدف این پژوهش به اختصار این است که به کمک نزدیکترین رهنمود ارائه شده درباره کتابخانههای کودک توسط ایفلا – رهنمود سال 2004- وضعیت فعلی بخش کودک کتابخانههای ایران را بررسی و تحلیل کند. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف کاربردی و از طریق مصاحبه در مرحله اول و توزیع پرسشنامه الکترونیکی در مرحله دوم، متغیرهای اساسی بخش کودک 2089 کتابخانه عمومی در سراسر ایران را مورد بررسی قرار داده است. از یافتههای این پژوهش میتوان به درصد پوشش 83 درصدی کتابخانهها ایران به فضای مناسب کودکان اشاره کرد همچنین بدست آمده است که در اکثر کتابخانههای ایران خط مشی مدوّن وجود ندارد، بودجهی مستقلی برای مدیریت بخش کودک وجود ندارد و هزینههای صورت گرفته مکفی و متناسب با تعداد اعضا نیست. همچنین 19 درصد اعضای کتابخانههای ایران را کودکان تشکیل داده اند، اما تنها 3 درصد از فضای کتابخانه به بخش کودک اختصاص داده شده است. 9 درصد از کتب موجود در کتابخانه، کتب بخش کودک میباشد. کمتر از یک درصد کتابداران کتابدار کودک میباشند و مهارتهای لازم را در این زمینه ندیدهاند. کلید واژهها: کتابخانهی عمومی، کودک، وضعیت موجود، امکانات، ایران,