[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
درباره پایگاه::
اسناد بالادستی::
شیوه نامه ها و دستورالعملها::
کتاب‌ها::
طرح‌های پژوهشی::
همایش‌ها::
ژورنال کلاب::
نشست علمی::
سخنرانی علمی::
پایان‌نامه‌های حمایت شده::
منابع اطلاعاتی خارجی::
::
سایت‌های مرتبط
پورتال نهاد کتابخانه‌های عمومی

فصلنامه تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی

سامانه مدیریت طرح‌های پژوهشی

 
..
انجمن‌های علمی
انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران

 
..
اپلیکیشن موبایل
..
:: سیاستگذاری ملی کتابخانه‌های عمومی ایران ::
 | تاریخ ارسال: 1398/7/17 | 


به همت دفتر پژوهش و آموزش نهاد؛

مسئله‌شناسی و ارائه دستورکار سیاست‌گذاری ملی کتابخانه‌های عمومی در ایران


دومین جلسه سخنرانی از سلسله سخنرانی‌های علمی دفتر پژوهش و آموزش نهاد با سخنرانی دکتر رحمان ابراهیمی معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی در موضوع «مسئله‌شناسی و ارائه دستورکار سیاست‌گذاری ملی کتابخانه‌های عمومی در ایران» چهارشنبه ۱۷ مهرماه 1398، با حضور جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی تهران در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران برگزار شد.



نقش مؤثر کتابداران در عرصه سیاست‌گذاری کتابخانه‌های عمومی
در ابتدای نشست دکتر محمد جوهرچی مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد، درباره برگزاری نشست‌های علمی دفتر پژوهش و آموزش نهاد گفت: این نشست‌ها در پی آن است تا مسائل کتابخانه‌های عمومی در جمع همکاران‌ ما در نهاد مطرح و به ابعاد مختلف آن پرداخته شود و مجموع این جلسات با سایر همکاران، کارگزاران و سیاست‌گذاران مورد جمع‌بندی و اشتراک‌گذاری قرار گیرد. آنچه که مسئولان ستادی نهاد در این جلسات دنبال می‌کنند، طرح مسئله و شنیدن نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های همکاران ارجمندمان در میدان عمل و نزدیک کردن این عرصه‌ها به یکدیگر، برای رسیدن به راه‌حل است.
این جلسات با محصولاتی از سیر مطالعاتی و تأملی همکاران‌مان در نهاد آغاز شد؛ به طوری که هفته گذشته محصول تلاش و ارتباط خانم فاطمه پازوکی، رئیس گروه استاندارد نهاد با مجموعه ایفلا و این هفته محصول تأملات و مطالعات آقای ابراهیمی، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی، در حیطه سیاست‌گذاری ملی کتابخانه‌های عمومی ایران و هفته آینده نیز مطالعات سرکار خانم مریم امید خدا، مدیر کتابخانه عمومی علامه دهخدا درباره مدل‌های برنامه‌ریزی کتابخانه‌های عمومی ارائه شده و خواهد شد.
احتمال دارد این پرسش مطرح شود که ما کتابداران، مسئولان کتابخانه‌ها و واحدهای مختلف خدمت کننده، در عرصه سیاست‌گذاری کجای کار قرار داریم و چگونه می‌توانیم تأثیر بگذاریم و اساساً هدف از دعوت ما به این جلسات چیست؟ ما معتقدیم که باید از تمام زمینه‌های قدرت و تأثیرگذاری این عرصه استفاده کنیم؛ اینکه  بخشی از ذینفعان، صاحبنظران و مؤثران در حیطه کتابخانه‌های عمومی در سیاست‌گذاری دخیل باشند. چرا که این مجموعه نظرها در جهت اقتدار مجموعه، یعنی نفوذ قدرت شما و همه کسانی که در عرصه فرهنگ در این حوزه خدمت صاحب حق و اثر هستند، استفاده شود تا برخی از مشکلات این حوزه برطرف شود.

 

لزوم بازنگری در سیاست‌گذاری ملی کتابخانه‌های عمومی
در ادامه دکتر رحمان ابراهیمی، به تشریح پژوهش خود با عنوان «مسئله شناسی و ارائه دستورکار سیاست‌گذاری ملی کتابخانه‌های عمومی در ایران» که به تازگی آن را به عنوان رساله دکترای خود در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی تهران ارائه داده بود، پرداخت.
این پژوهشگر حوزه کتابخانه‌های عمومی، طی سخنانی گفت: ما در حوزه کتابخانه‌های عمومی با چالش‌ها و مشکلات مختلفی روبه‌رو هستیم که از جمله آنها می‌توان به بحث چند مدیریتی کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد که علی‌رغم تصویب قانون سال ۱۳۸۲ بسیاری از دستگاه‌های دیگر نیز به اداره کتابخانه‌های عمومی می‌پردازند. همچنین مسائلی چون مجموعه‌سازی و تمرکزگرایی در این حوزه و جایگاه کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک نهاد اجتماعی، از جمله چالش‌های این عرصه به شمار می‌رود.
اگر مطالعات گذشته در این حوزه را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که در اسناد بالادستی از جمله سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ کشور و یا اسناد توسعه پنج‌ساله، برای کتابخانه‌های عمومی نقش روشن و شفافی در نظر گرفته نشده است. با وجود همه سیاست‌گذاری‌هایی که در حوزه کتابخانه‌های عمومی صورت گرفته، همچنان با چالش‌هایی اساسی روبه‌رو هستیم که این موضوع نیاز به بازنگری در قوانین و سیاست‌ها را نشان می‌دهد که این بازنگری باید از سوی نهادهای سیاست‌گذار همچون دولت و مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی صورت گیرد.

مهم‌ترین مسائل مطرح در سیاست‌گذاری کتابخانه‌های عمومی
این حوزه ابتدا باید به «بیان مسئله» پرداخت که از مهم‌ترین مسائل موجود در این حوزه می‌توان به «مشکلات و چالشهای حال حاضر کتابخانه‌های عمومی»، «جایگاه کتابخانههای عمومی به عنوان یک نهاد اجتماعی و فرهنگی در بین سایر نهادها»، «وجود چالشهای موجود علیرغم سیاستگذاری انجام شده»، «نیاز به بازنگری در سیاستها»، «نهادهای سیاستگذار در کشور»، «مسائل اصلی کتابخانه های عمومی در حال حاضر چیست؟» و اینکه «چگونه میتوانیم مسائل کتابخانه‌های عمومی را در دستورکار نهادهای سیاستگذار قرار دهیم؟» اشاره کرد.
اینکه «دستورکار سیاستگذاری ملی کتابخانه‌های عمومی در ایران چگونه است؟» پرسش اصلی این پژوهش و پرسش‌هایی چون «مسائل اصلی کتابخانههای عمومی در ایران چه هستند؟»، «یک موضوع با چه ویژگیهایی وارد دستورکار سیاستگذاری در ایران میشود؟»، «فرایند وارد شدن موضوع کتابخانههای عمومی در دستورکار نهادهای سیاستگذار درکشور چیست؟»، «چه کنشگرانی (فرد، نهاد و ...) میتوانند موضوع کتابخانههای عمومی ایران را در دستورکار سیاستگذاری وارد کنند؟» و «نظام مناسب شکلگیری دستورکار سیاستگذاری کتابخانه‌های عمومی ایران، به نحوی که منجر به تصمیمگیری و ارائه راهحل در این عرصه شود، چگونه باید باشد؟» پرسش‌های فرعی پژوهش را تشکیل می‌دهند.
مسائلی که در این عرصه، درخصوص آنها سیاست گذاری صورت گرفته، مسائلی چون «ترویج خواندن در کشور»، «مدیریت امور اداری و مالی کتابخانه‌های عمومی کشور»، «ساخت و توسعه کتابخانه‌های عمومی کشور»، «مدیریت ارائه خدمات کتابخانهای کتابخانه‌های عمومی کشور» و «تعیین بازیگران اداره کتابخانه‌های عمومی در کشور» هستند که ذینفعان آنها را فراهم کنندگان خدمات»، «تأمین کنندگان منابع مالی»، «مشتریان»، «جامعه»، «کارکنان»، «حاکمیت»، «رسانه‌ها» و «سمن‌ها» هستند.

 

استفاده از گروه کانونی متخصصان در پژوهش
ما در بخش سوم پژوهش یک «گروه کانونی» شامل شش نفر از متخصصانی این حوزه، جهت رسیدن به اجماع نظر در یافتن پاسخ پرسش‌ها تشکیل دادیم که یافته‌های این گروه در سه‌بخش ارائه شده است؛ بر این اساس در بخش «مسئله‌شناسی» به اجماع در خصوص مسائل مستخرج از مصاحبه‌ها و قرار گرفتن «فعالیت مدیران ضعیف در عرصه کتابخانه‌های عمومی» در اولویت آخر مقوله، در بخش «نظام دستورگذاری» به اقدام از طریق هیئت امنا و چالش قرارگیری موضوع در دستور جلسه توسط دبیرخانه هیات امنا و در بخش «ارائه راه حل‌های سیاستی» به زمان‌بر و غیرکارشناسی بودن راه حل‌های گروه متشکل از ذینفعان و ایجاد تغییرات تدریجی و جزئی در قانون کتابخانه‌های عمومی رسیدیم.
در بخش «راه حل‌های سیاستی» این پژوهش، دو رویکرد برای حل مسئله تعارض بین سیاست‌گذاری ملی و محلی کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح است که یکی به ایجاد تغییرات حداقلی و تدریجی در سیاستهای موجود و دیگری به ایجاد تغییرات اساسی در ساختار اداره کتابخانه‌های عمومی اشاره دارد که البته نکته مشترک هر دو رویکرد، اداره مشترک کتابخانه‌های عمومی توسط جامعه محلی و دولت است که میتواند در کاهش تعارض مؤثر باشد.
نتایج این پژوهش نشان می‌دهد مدیریت امور اداری و مالی کتابخانه‌های عمومی، ساخت و توسعه کتابخانه‌های عمومی، مدیریت ارائه خدمات کتابخانهای کتابخانه‌های عمومی در هر کشوری از مسائل اصلی مورد توجه در مقررات آن کشور است. همچنین لازم است به‌جز این موارد اصلی، موارد دیگری که ناظر بر کیفیت و نحوه ارائه خدمات باشد، در قوانین و سیاست‌های ملی کتابخانه‌ها مدنظر باشد.
همچنین تعارض در سیاستهای ملی و محلی در ایران و در برخی کشورها مثل هند و پاکستان و ضرورت حل آن، معنای کتابخانههای عمومی از دید سیاست‌گذاران، مقایسه نظام پیشنهادی با مدل‌های دستورگذاری، سیاست‌گذاری ملی کتابخانه‌های عمومی لازمه اثرگذاری در جامعه و توسعه خدمات کتابخانه‌ای و لزوم مشارکت انجمن‌های علمی و جامعه کتابداران در سیاست‌گذاری، از دیگر نتایجی بود که رحمان ابراهیمی در ارائه این پژوهش به آن اشاره کرد.
 
راه‌حل‌های پیشنهادی برای ارائه دستورکار سیاست‌گذاری
ایفای نقش اثربخش انجمنهای علمی علم اطلاعات و دانششناسی در حوزه سیاست‌گذاری و نهادهای سیاست‌گذار، حضور اثربخش متخصصان کتابخانههای عمومی درجامعه و انجمنهای علمی مرتبط، تلاش برای تعیین بودجه مستقل و افزایش سهم کتابخانههای عمومی کشور  از بودجه عمومی کشور و عدم وابستگی بودجه‌ای به شهرداری‌ها، تدارک مکانیسم نظارت بر اجرای قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور توسط هیأتامنای کتابخانههای عمومی کشور به‌خصوص در امور اداری، مالی و برنامهریزی خدمات، مردمیسازی انجمن کتابخانههای عمومی استان، شهرستانها، شهرها و بخشها با تغییر اعضای انجمن و افزایش اختیارات مسئولین محلی کتابخانههای عمومی کشور، بخشی از راه‌حل‌های پیشنهادی در حوزه سیاست‌گذاری ملی کتابخانه‌های عمومی در کشور است.
همچنین مواردی چون تدوین طرح نحوه مشارکت بخش خصوصی و سایر سازمانها برای تصدیگری کتابخانههای عمومی، حرکت نهاد کتابخانه‌های عمومی از تصدیگری به سمت تنظیمگری و سیاستگذاری، تدوین نظام ارزیابی عملکرد کتابخانههای عمومی کشور و تخصیص بودجه براساس آن، بازتعریف مأموریت کتابخانههای عمومی در جامعه و تعریف خدمات بر اساس آن، تقویت کارکردهای آموزشی و اجتماعی کتابخانههای عمومی در کشور، مشارکت کتابخانههای عمومی برای حل مسائل روز جامعه، تبدیل کتابخانههای عمومی از محلی بروکراتیک به مرکز اجتماع محلی، تدوین طرح تمرکززدایی از مدیریت کتابخانه های عمومی کشور و انتصاب مدیران قوی اجرایی در سطوح محلی و واگذاری اختیارات به ایشان بخش دیگری از پیشنهادات رحمان ابراهیمی در این پژوهش بود.  
این پژوهشگر همچنین موضوعاتی چون «مطالعه نگرش سیاستمدارن ملی و محلی درباره کتابخانه‌های عمومی»، «ارزیابی سیاستهای ملی کتابخانه‌های عمومی در ایران»، «مطالعه تطبیقی سیاستهای ملی کتابخانه‌های عمومی ایران و کتابخانه‌های عمومی جهان»، «ارائه مدل کتابخانه عمومی مطلوب جامعه ایرانی»، «ارائه مدل اداره کتابخانه‌های عمومی ایران توسط مردم» و ... را به‌عنوان موضوعات پیشنهادی برای پژوهش‌های آتی و مرتبط با موضوع پژوهش ارائه شده عنوان کرد.
ادامه این مراسم نیز به ارائه پرسش‌ها و نقطه‌نظرات کتابداران درباره پژوهش ارائه شده اختصاص داشت که رحمان ابراهیمی و محمدجوهرچی، پاسخگوی سؤالات حاضران در این نشست بودند.

 

فایل ارائه

دفعات مشاهده: 308 بار   |   دفعات چاپ: 67 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 54 queries by YEKTAWEB 4645